Projektowanie parametryczne posiada szeroki zakres zastosowań. W poprzednich postach przedstawiłem połączenie z oprogramowaniem BIM (link tutaj). Większość popularnych programów BIM ma ustanowione połączenie live link, które rozwijane jest już od kilku lat. W tym poście przedstawię możliwości Rhino i Grasshoppera wewnątrz oprogramowania do wizualizacji. Trend pokazuje, że rozwój tych połączeń będzie zmierzał tą samą drogą jak ma to miejsce w przypadku oprogramowania BIM. Dlaczego warto stosować podejście parametryczne w oprogramowaniu do renderingu? Jeśli interesujesz się szeroko pojętą wizualizacją i renderingiem, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Spis Treści
Zanim przejdziemy do listy połączeń Grasshopper live, powinniśmy odpowiedzieć sobie na dwa kluczowe pytania.
Pierwsze z nich
1. Dlaczego warto używać Rhino i Grasshoppera wewnątrz innego oprogramowania?
Technologia Rhino.Inside® pozwala
- Uruchomić Rhino i Grasshopper jako dodatek do innych aplikacji.
- Prowadzić aplikację hosta z definicjami Grasshoppera.
- Używać API hosta we wtyczce Grasshoppera i Rhino.
- Używać API Rhino we wtyczkach hosta.
- Tworzyć natywne obiekty w aplikacji hosta za pomocą Rhino i Grasshoppera.
2. Dlaczego warto używać Grasshoppera w połączeniu z oprogramowaniem do wizualizacji/renderowania?
Każdy projektant doświadczył wielu zmian w trakcie każdego projektu. W mojej karierze zawodowej nie zdarzyło mi się, aby jakiś projekt nie ulegał zmianom. To jest chyba prawdziwa kwintesencja projektowania, prawda? Dostarczenie projektu, który spełnia wszystkie kryteria i wymagania, jednocześnie wymaga korekt. Ideą podejścia parametrycznego jest stworzenie projektu poprzez wartości parametrów, które można swobodnie regulować. Wizualne ustawienie logicznych i geometrycznych zależności w algorytmie daje ogromną elastyczność projektowi, dzięki czemu można go dostosować, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.
Pomimo zdolności do wprowadzania szybkich zmian, Grasshopper jest niezwykle skuteczny w złożonych geometriach. Kształty obiektów, które wcześniej były wręcz niemożliwe do wykonania, teraz nie stanowią problemu. Przede wszystkim dzięki elementom SUBD, które są dostępne od wersji 7 Rhinocores.
Wiemy już DLACZEGO. Teraz odpowiedzmy sobie na pytanie: Jakiego oprogramowania możemy użyć?
Poniżej znajduje się lista połączeń Grasshopper live z oprogramowaniem renderującym.
Grasshopper z programami do wizualizacji –
Kompletna lista
3. Lista połączeń Grasshoppera z oprogramowaniem do wizualizacji
3.1. Grasshopper z Twinmotion
Najnowsza wersja Twinmotion umożliwia obsługę Rhino za pomocą jednego kliknięcia. W jednym kroku modele Rhino i Grasshopper są synchronizowane z Twinmotion, a wszystkie materiały, które mogły być pierwotnie przypisane, są automatycznie ponownie przypisywane do materiałów Twinmotion PBR, a wszystko to bez naruszania oryginalnego modelu.
Wtyczka Datasmith Rhino oferuje zarówno eksport, jak i bezpośrednie łączenie oraz usprawnia transfer danych między pakietami oprogramowania, dzięki czemu przepływ pracy między Rhino a Twinmotion jest bezproblemowy. Oznacza to, że możliwa jest synchronizacja wielu plików z Rhino do tego samego projektu Twinmotion.
Możesz zapytać, dlaczego zatem używać Grasshoppera w tym przepływie pracy? Otóż dlatego, że ma tylko bezpośrednie połączenie z Rhino. Jednym ze sposobów jest automatyczne ”bakowanie” elementów Grasshoppera w Rhino.
Poniżej znajdziesz przykładowy skrypt opisujący jak można to zrobić za pomocą np. wtyczki Elefront. Wtyczkę można skonfigurować tak, aby po każdej aktualizacji modelu ”bejkował” podłączoną geometrię do określonej warstwy. Zdecydowanie zalecam użycie data dam przed podłączeniem, aby zapobiec ”bejkowaniu” po każdej zmianie modelu.
Po wypaleniu możesz użyć trzech metod eksportu:
- Ręcznie wyeksportować dane do formatu Datasmith i zaimportować je do Twinmotion
- Kliknąć przycisk aktualizacji na pasku Datasmith w Rhino.
- Ustawić automatyczną aktualizację całego modelu Rhino do Twinmotion za pomocą Live Sync.
Oto efekt mojej pracy związanej z tym połączeniem. Celem było wykonanie wizualizacji dwóch obiektów mostowych o zbliżonym krajobrazie i roślinności. Po dwóch dniach zabawy z modelem uzyskałem taki oto efekt:
Jeśli jesteś zainteresowany samym przebiegiem prac nad tworzeniem tych modeli w Grasshopperze, oraz późniejszym wykonaniem całej scenerii daj znać w komentarzach poniżej.
3.2. Grasshopper z NIVIDIA Omniverse
NVIDIA Omniverse™ to przełomowa wirtualna platforma stworzona do współpracy i fotorealistycznych symulacji w czasie rzeczywistym. Zespoły projektowe mogą zwiększyć produktywność, usprawnić komunikację i podnieść poziom innowacyjności podczas pracy nad tym samym modelem 3D z dowolnego miejsca.
Profesjonaliści z branży mogą używać Omniverse View z aplikacjami innych firm podłączonymi do platformy za pośrednictwem Omniverse Connectors. Grasshopper jest jedną z nich. Modele parametryczne utworzone w Grasshopper3D mogą stać się fotorealistycznymi, animowanymi scenami w Omniverse Enterprise.
Poniżej znajdziesz poradnik, który jest częścią serii filmów pokazujących, w jaki sposób zespoły w branży budowlanej mogą łączyć swoje ulubione aplikacje z Omniverse i korzystać ze współpracy podczas synchronizacji na żywo na wspólnej scenie i zbiorze danych. Ten przewodnik techniczny pokazuje, jak prawidłowo skonfigurować USD do współpracy, jak wykorzystać połączenie McNeel Rhino Omniverse Connector do edycji na żywo, a kończy prezentacją niektórych podstawowych funkcji i narzędzi w Omniverse Create.
LINK – Pierwsze kroki z McNeel Rhinoceros Connector i Omniverse
3.3. Grasshopper z V-Ray
V-Ray dla Grasshoppera jest dołączony do V-Ray dla Rhino przeznaczonego do wizualizacji w czasie rzeczywistym, fotorealistycznego renderowania i animacji. Aby obsługiwać V-Ray w Grasshopperze, należy połączyć komponenty V-Ray dokładnie tak samo, jak natywne komponenty Grasshoppera. V-Ray dla Grasshoppera dodaje szereg punktów węzłowych do wykorzystania z graficznym edytorem algorytmów Grasshoppera, który umożliwia bezpośrednie renderowanie jako część sceny Rhino bez wypalania geometrii.
Warto wiedzieć!
Renderowanie w Grasshopper można zainicjować za pomocą komponentów Grasshoppers C# Script i/lub GHPython Script.
Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Dostęp do skryptów V-Ray w Grasshopper
3.4. Grasshopper z Lumion
Dzięki wtyczce Lumion LiveSync for Rhino można przeglądać i zmieniać model Rhino w czasie rzeczywistym w Lumionie. Zmień kształt modelu Rhino, a zobaczysz, jak te zmiany zachodzą w czasie rzeczywistym w zapierającym dech w piersiach, realistycznym środowisku Lumion.
Kontynuując modelowanie w Rhino, możesz jednocześnie oglądać swój projekt w Lumionie, pośród pełnego, realistycznego krajobrazu (góry, woda, trawa). Piękne materiały sprawiają, że projekt „wyskakuje/wystrzeliwuje”, a fotorealistyczne oświetlenie nagle zwiększa poczucie otoczenia, realizmu i głębi.
Synchronizacja punktu widzenia na żywo.
Funkcja LiveSync umożliwia teraz synchronizację punktów widzenia na żywo. Włącz ją i natychmiast przyjmij perspektywę kamery Rhino, czyniąc swoją pracę łatwiejszą, szybszą i przyjemniejszą.
Synchronizacja materiałów w czasie rzeczywistym.
Natychmiast tchnij życie w swój zsynchronizowany model Rhino, stosując dowolny z ponad 1000 materiałów Lumion o wysokiej rozdzielczości w edytorze Lumion. W miarę rozwoju projektu, można dostosować materiały do swoich upodobań, a następnie zapisać układy materiałów do przyszłego renderowania.
Automatyczny import modeli.
Podczas nawiązywania połączenia LiveSync, Lumion automatycznie zaimportuje model Rhino. Kontynuuj pracę nad projektem i modyfikuj go nawet po wyłączeniu LiveSync, a następnie łatwo zapisz plik jako .LS aby w przyszłości móc go renderować lub rozwijać.
3.5. Grasshopper z Unity
Unity nie stworzyło żadnego bezpośredniego linku. Znalazłem jednak stworzoną przez japońskiego architekta i eksperta od projektowania algorytmicznego, , Junichiro Horikawa. wtyczkę na GitHubie. Udało mu się zbudować wtyczkę dla Grasshoppera, która przesyła siatki przez WebSocket. W ten sposób można stworzyć nową siatkę po stronie Unity.
Mesh Streaming Grasshopper
Wtyczka dla Grasshopper do przesyłania strumieniowego geometrii siatki przez gniazdo sieciowe z przykładem komunikacji z Unity. Oto link do GitHub
3.6. Grasshopper z Unreal
Mindesk tworzy połączenie na żywo pomiędzy Unreal Editor a McNeel Rhinoceros dla fotorealistycznej edycji 3D w czasie rzeczywistym. Mindesk pozwala na połączenie i synchronizację projektu Rhino/Grasshopper z Unrealem za pomocą jednego kliknięcia, bez konieczności przechodzenia przez Datasmith. Oszczędza to godziny importu/eksportu i przygotowania danych, które obecnie utrudniają przepływ pracy przy projektowaniu 3D.
Po włączeniu tej funkcji możesz edytować swój projekt Rhino/Grasshopper i jednocześnie zobaczyć efekt renderowany w czasie rzeczywistym w Unreal. Możesz przypisać materiały Unreal do połączonych geometrii; kiedy edytujesz ten kształt, materiał zostanie zachowany i dostosowany do nowego kształtu. Tabela materiałów pomaga zastąpić materiały Rhino materiałami Unreal. Po zakończeniu pracy można na stałe zaimportować obiekty CAD jako zasoby Unreal lub Blueprints.
Proces ten przyspiesza iteracje projektowe oraz pozwala na wizualizację renderowanego modelu od najwcześniejszych faz projektowania.
- Link na żywo do Rhinoceros and Grasshopper
- Synchronizacja kamery
- Materiały Rhinoceros i mapowanie UV
- Tabela materiałów do zastąpienia materiału Rhinoceros materiałami Unreal
- Trwałość materiału podczas edycji geometrycznej i sesji
- Zapisuj zasoby CAD w Unreal jako zasoby lub plany
- Wtyczka C++ zarówno w Rhinoceros 6/7, jak i Unreal Editor
Masz jakieś pytania odnośnie Grasshoppera albo Rhino?
Napisz do mnie [email protected]
Zawsze odpowiadam !!
Czy masz swoje ulubione triki dotyczące Rhino?
Napisz w komentarzach poniżej, jakich Trików w Rhino używasz podczas pracy z Grasshopperem.
Sprawdź więcej moich porad w Grasshopperze:
BIM w Grasshopperze – kompletna lista pluginów
MES w Grasshopperze – lista programów do analizy konstrukcji
Jak używać masek w Grasshopperze?
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o Grasshopper ze i nauczyć się modelowania parametrycznego, pobierz bezpłatny przewodnik – Pobierz bezpłatnie
“Jeśli jesteś zainteresowany samym przebiegiem prac nad tworzeniem tych modeli w Grasshopperze, oraz późniejszym wykonaniem całej scenerii daj znać w komentarzach poniżej.” – zatem daję znać. 😉
Dzieki! Juz testowalem polaczenie i dobrze to wyglada. Postaram sie pokazac jak to polaczenie wyglada w jakims filmie 🙂